af Jan

26. marts 2013

Der er mange gode ideer og koncepter, der ikke står distancen og dør ud i løbet af relativ kort tid. Det kan skyldes mange ting. Den mest klare årsag er naturligvis, hvis ideen simpelthen ikke er god nok og at der ikke er et marked for det pågældende produkt eller service. Det kan også skyldes mangel på ressourcer eller at timingen ikke er rigtig – altså at man er for tidlig ude og produktet/ideen ikke er moden nok endnu.

Men ofte skyldes det også en mangel på ihærdighed eller vedvarenhed, som jeg kalder det. Altså at man bliver ved med at tro på ideen, arbejder på og for den og i det hele taget bevarer sin gejst og fortsætter med små fremskridt ind til det store gennembrud (måske) kommer. Det er min erfaring at mange glimrende iværksætterprojekter dør på grund af manglende vedvarenhed – altså at man giver op for hurtigt.

Jeg har selv lært det lidt på den hårde måde på et af mine egne projekter. Som jeg nævner mange steder på denne side, har jeg jo vinportalen VinForum, som jeg har drevet siden 1997. I forbindelse med den oprettede jeg en online butik, VinForum Butik, som jeg især omkring 2002-2004 forsøgte at gøre stor og levedygtig inden for alt der har med vintilbehør at gøre. Jeg begyndet sågar også at sælge lidt vin i butikken.

vinforum butik
Det gik fornuftigt inden for vinglas og vinreoler og jeg begyndte også at sælge lidt vinkøleskabe, som på det tidspunkt ikke var så kendt i Danmark. Men omsætningen og indtjeningen stod ikke rigtig mål med indsatsen og det gjorde, at jeg droslede noget ned på opdateringen og vedligeholdelsen af butikken og den fik så at sige lov til at passe sig selv med den sparsomme omsætning, der nu var.

Men min manglende vedvarenhed gjorde at andre i stedet fik den succes med mange af mine produktområder, som jeg selv kunne have fået, hvis jeg seriøst havde fortsat nogle år mere. I dag er markedet for vinkøleskabe vokset kolossalt og et andet vinfirma har sat sig på det, nemlig Klubvin, og også de store hvidevarekæder har bidt sig ind på området.

I det hele taget er online handel jo gået frem og det betyder, at mange flere varer bliver solgt denne vej. Havde jeg været vedvarende kunne markedet for vintilbehør have været fuldstændigt domineret af VinForum i dag og måske også været en glimrende forretning.

Men der er naturligvis ingen ting, der er for sent. VinForum Butik er netop blevet relanceret med et nyt moderne shopsystem og et mere tidssvarende design. Ligesom antallet af produkter i butikken er øget betragteligt. Søgemaskineplaceringerne er allerede hævet betragteligt og omsætningen stigende. Jeg kommer lidt fra baghjul, men denne gang er jeg vedvarende!

Om forfatteren

Jan

Det er mig, der styrer denne blog og du kan læse mere om mig her.



Lav en kommentar

Din email bliver ikke vist. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få en gratis SEO Analyse og se hvordan du kan komme til tops i Google