af Jan

18. juni 2020

Hvis du er ude efter let, trinvis guide til, hvordan du kan lave en blog og tjene penge på den, så er du kommet til det rette sted. Jeg har blogget i 20+ år og i denne guide, viser jeg dig, den nemmeste måde, du kan komme i gang.

Du lærer at starte en blog i dag i 4 lette trin, som tager omkring 15 til 20 minutter.

Sådan starter du en blog (og tjener penge) i 4 lette trin

Find den rigtige niche og et navn til din blog

Få din blog på nettet (hosting)

Design din blog med et gratis WordPress tema

Skriv den første blogartikel

1. Find den rigtige niche og et navn til din blog

Det første er at finde den rigtige niche og et navn til din nye blog.

Navnet på bloggen er det, de dine læsere først vil se (f.eks. dinblog.dk), så det skal ideelt set vise enten hvad din blog omhandler eller du skriver om – eller det kan være dit eget navn, dit firmanavn, en smart kombination af ord eller noget andet.

Din blogs niche er det generelle emne eller tema, som dit indhold kommer til at handle om. Det kan f.eks. være vin, rejser, mad, mode, livsstil, teknologi eller lignende. Hvis du får et ord eller to med i navnet, der viser hvad bloggen handler om, kan det være en fordel for læserne. For eksempel rejserfralotte.dk eller janeslivsstil.dk.

2. Få din blog på nettet (hosting og webhotel)

Det næste trin i at starte en blog er at få din blog online. Det er det et webhosting firma, kan gøre for dig. I dette trin vælger du din blogplatform og det webhotel, du skal anvende for at få bloggen online.

Den kombination af blogplatform og hosting, som jeg selv anvender (og som mange andre også bruger) er en WordPress blog og hosted hos Simply.com. WordPress er et gratis publiseringsværktøj, der har været på markedet siden 2003 og i dag er platformen bag mere end 60% af alle websites på nettet.

Simply.com er et af de mest driftssikre og veldrevne hostingfirmaer i Danmark og står bag en række blogs. Det er denne kombination vi vil bruge til at starte din blog. Så lad os få det sat op.

—> Klik her og gå til Simply og klik på den gul “Bestil dit nye webhotel” knap

Vælg dit domænenavn

Først skal du vælge dit domænenavn – altså det bloggen skal hedde på nettet. Min hedder jpolsen.dk. Du skriver det ønskede navn og hvis det ikke er tilgængeligt må du prøve et andet. Jeg gennemgår længere nede i denne guide, hvordan du kan vælge det rigtige domænenavn, hvis du ikke allerede har gjort det.


Opret en konto

Så udfylder du med dit navn (evt. firma), adresse og lidt flere oplysninger og så er du klar til betaling. Når du har betalt har du oprettet et webhotel og er klar til at lave din blog.

Når kontoen er oprettet, får du en mail tilsendt med alle de oplysninger, du skal bruge for at kunne logge på Simply.com og på din hjemmeside. Det vender jeg tilbage til nedenfor.

Hvis du vil tjekke andre webhostingfirmaer ud, er du naturligvis velkommen til det. Jeg har også gode erfaringer med Scannet og så det amerikanske Bluehost, der på mange måder er super fleksibelt og har mange ekstra features i forhold til de danske.

Aktiver dit domæne

Før dit domæne kommer på nettet skal det aktiveres hos DK-Hostmaster. Du modtager automatisk en email om dette og det er vigtigt, at du med det samme får aktiveret domænet, for ellers bliver det ikke synligt på nettet og du kan ikke arbejde med din hjemmeside.

3. Installer WordPress og design din bog med et gratis tema

Nu da dit domæne og hosting er på plads skal du have et system til at håndtere din blog og indhold. Det er nu alt det sjove begynder 😊.

Hvis du vil blogge og tjene penge på det, så er WordPress den eneste fornuftige mulighed. Siden jeg startede med at blogge for over 15 år siden, har jeg benyttet WordPress og det har bare fungeret perfekt. Det er fleksibelt, du har kontrol og det udvikles konstant.

Men du skal passe lidt på, for der findes egentligt to versioner af WordPress. WordPress.com (som du IKKE skal benytte) er en gratis platform, hvor du hoster din blog men UDEN dit eget domænenavn. Og så er der WordPress.org, som også er gratis og som er det system, du skal installere på din egen hostingplan.

Sådan installerer du WordPress (og konfigurerer dine blogindstillinger)

Det er så heldigt, at Simply.com har det, der kaldes for 1-click installering af programmer. Så du logger på Simply.com og klikker på 1-Click i menuen til venstre. Derefter vælger du WordPress og så kommer du til dette skærmbillede:

simply 1-click installation af wordpress

Adresse skal kun angives som dit domæne – du skal IKKE udfylde noget i feltet til højre efter /!

Skriv dit navn som Admin login (brug ikke Admin – det er for nemt at hacke), skriv et password du kan huske, din email, Bloggens navn og vælg sprog (dansk). Så klikker du “Installer WordPress nu” og så har du WordPress installeret 1 minut efter.

Login i WordPress og brug lidt tid på at lære admin-delen at kende. Klik på de enkelte punkter i menuen, så du finder ud at, hvad de indeholder og hvordan du navigerer rundt i menuen.

Vælg det bedste (gratis) wordpress tema til din blog

Når du lige starter, anbefaler jeg normalt ikke at købe et WordPress design-tema som det første. Når du har fået lidt trafik og kan retfærdiggøre investeringen, så er det bedre at vælge et premium-tema. Lige nu er et kompliceret tema en forhindring for det vigtige i at få læsere til din nye blog.

Der er en masse forskellige gratis temaer, du kan vælge imellem og dem kan du finde i Admin menuen under Udseende -> Temaer – > Tilføj Nyt – > Populære. Vælg et du synes godt om – du kan altid ændre design senere uden det går ud over dit indhold.

Jeg anbefaler enten Hello Theme eller Astra, som er gratis, men kan opgraderes senere. Jeg synes godt om dem, da de er overskuelige, klare og simple, hvilket er et godt udgangspunkt.

Derfor er design så vigtig, når du starter en blog

Selvom du ikke selv er så optaget af design og hvordan tingene ser ud (det er jeg for eksempel ikke), så kan du jage folk væk, hvis din blog ikke ser pæn og professionel ud. Og de beslutter sig lige med det samme om de kan lide den eller ej og om de synes den ser troværdig ud eller ikke.

Godt design opbygger tillid. Det fortæller folk, at du tror på din blog og har gjort noget ud af at få den til at se pæn ud. Det betyder ikke at du skal have alle mulige animationer og masser af farver og fonte. Det bedste er simpelt, klart og let at læse.

Når du er færdig med at vælge det rigtige tema for din WordPress blog, er det tid til at dykke ned i verdenen med plugins, som kan gøre din blog bedre og give den mere funktionalitet. Og som kan forberede den på at blive en rigtig forretning.

7 vigtige WordPress plugins du skal installere

Plugins har en afgørende rolle for, hvordan din blog fungerer. Udfordringen er dog, at der findes tusindvis af forskellige plugins, du kan vælge imellem – og det kan være svært. Så start med disse 7 plugins, der får basis på plads:

Yoast SEO: Jo flere personer, der finder dit indhold, desto bedre vil din blog klare sig. Yoast SEO plugin hjælper dig med at SEO optimere dine sider med hensyn til title-tags, meta-beskrivelser og andre vigtige SEO elementer, så dine sider nemmere bliver fundet og indekseret i søgemaskinerne.

Contact Form 7: Dine læsere skal kunne komme i kontakt med dig på en nem måde og derfor bør du installere en kontaktformular forskellige steder på din blog. Det kan du gøre nemt og gratis med Contact Form 7.

UpdraftPlus: En gang imellem går tingene galt, når det drejer sig om teknik og internettet. Det er altid en god idé at have en backup og det sørger dette plugin for. Hvis du hoster hos Simply.com kan du også altid selv installere en backup derfra fra dagen før (eller tidligere).

W3 TotalCache: For at komme helt til tops i Google skal din blog loade hurtigt og det giver også en meget bedre brugeroplevelse. W3 TotalCache reducerer dine filers størrelse, cacher dine sider og gør bloggen hurtigere.

Smush: Du kommer til at anvende mange billeder på bloggen og de skal af hensyn til hastigheden ikke fylde for meget. Her kan du anvende Smush til at komprimere billeder automatisk og få dem til at ”lazyloade”.

Insert Headers and Footers: Det er ikke altid en god idé at redigere direkte i dit tema for at indsætte koder og scripts. Men ofte skal de sættes ind (f.eks. Google Analytics, Facebook, Hotjar etc.). Med dette plugin kan du sætte scripts ind på hele bloggen eller bare på udvalgte sider.

Lightweigt Accordion: Hvis du vil anvende accordions, hvor teksten kan rulles ind og ud, for eksempel i en FAQ eller i selve teksten, så er dette gratis plugin guld værd.

Basis WordPress blog indstillinger, som er gode at kende

Det er en god idé at sætte nogle basis indstillinger i WordPress, så du kan kontrollere hvordan bloggen kommer til at se ud efterfølgende. Her kommer nogle af de vigtigste:

Permanente links

Sådan optimerer du WordPress permanente links indstillinger.

Som standard er alle url’er i WordPress af typen ?p=123, hvilket er meget dårligt når det kommer til SEO. I stedet skal du anvende den indstilling, der hedder ”navn på indlæg” og som giver dig gode SEO-venlige URL’er som ditdomæne.dk/artikel-navn.

Så hvis dine indstillinger ikke er i dette format, så gå ind og ændre dem nu. Det gør at din blog bliver mere synlig i Google.

I Admin går du til Indstillinger -> Permanente links og det ser således ud:

Du kan stadig ændre hver enkelt artikels URL inden du publicerer den, men nu har du en standard URL struktur, der er SEO venlig.

Sæt det rigtige dato- og tidsformat

Din blog skal have den rigtige dato og tid og de skal også vises i det rigtige (danske) format. Det ændrer du i Admin via Indstillinger -> Generelt. Her kan du også sætte sprog, hvis det ikke allerede er sat korrekt.

Indstil den rigtige forside

Det er min anbefaling at du i starten blot sætter din forside til at være din blog – altså visning af de blogartikler, du skriver. Du kan også vælge, at forsiden skal være en bestemt statisk side, som er lavet til formålet med email signups, salg af et produkt eller noget andet. Men lige nu er det fint, at det er de sidst nye blogartikler, der kommer på forsiden.

Hvis du vælger bloggen så sæt indstillingerne til at der kun vises et uddrag af alle artikler og ikke den fulde artikel.

Det vil ikke se ud af så meget i starten, men efterhånden bliver forsiden godt fyldt ud.

Du ændrer disse indstillinger i Indstillinger -> Læsning.

Sådan laver du en WordPress menu

Lige nu behøver du ikke en menu, ikke før du har lavet dine vigtigste sider (Om, Kontakt, Arbejd med mig etc.), men når du er klar til at lave en hovedmenu (foroven) eller en footer menu, så går du til Udseende –> Menuer og opretter menuen med se sider, du vil have med.

4. Skriv din første blogartikel

Du læser ikke en blog for fordi den ser pæn ud eller fordi der ofte kommer nyt indhold (selvom begge dele hjælper). Du læser en blog fordi du finder indholdet interessant. At skabe stærkt indhold er det, der bringer læserne til og som bidrager til, at du kan tjene penge på bloggen.

Så inden vi kommer for godt i gang, så skal du lige svare på et simpelt spørgsmål… Hvorfor?

  • Hvorfor er du vild med det emne, du blogger om?
  • Hvorfor skal andre lytte til det, du siger?
  • Hvorfor er dette et emne, du kan tilføre værdi til?

For at kunne svare på disse spørgsmål, kan jeg godt lide at sammenligne en blog med en hvilken som helst anden virksomhed og gøre det klart, at det er vigtigt at have en klar niche eller marked. For det er sådan at:

”Hvis du skriver til alle, skriver du til ingen”

Du bør have en nogenlunde klar idé om, hvilke niche, du blogger om. Det er ok, at det senere kan udvikle sig i en anden retning.

Hvis du gerne vil tjene penge på bloggen bør du også lave lidt analyse for at se om der er en efterspørgsel for din niche. Det betyder med andre ord: Søger folk aktivt efter det, du skriver om? Og kan du tilføre værdi og hjælpe dem på en måde, hvor du kan tjene lidt på det?

For at kunne skabe en forretning af din blog, skal du løse et problem for folk. For at finde ud af om du gør det, kan du tænke på 5-10 søgetermer, som din målgruppe (niche) kunne finde på at søge efter. Så hvis vi tager denne artikel som eksempel, så kunne søgeordene være

  • Lav en blog
  • Hvordan laver man en blog
  • Lav din egen blog

Du skal dels finde ud, hvor mange, der søger hver måned (markedet) og også hvor stor konkurrencen er (er der ingen konkurrence, er der nok heller ikke nogen indtjening). Jeg bruger et værktøj, SEMRush, til dette:

I eksemplet er det tal for en enkelt artikel og ikke en hel niche. Men generelt ser er et månedligt søgevolumen mellem 200 og 2.000 for gode søgeord et godt tegn. Og hvis konkurrencen samtidig er høj er der også mulighed for en fin indtjening. I mit tilfælde her er konkurrencen (Com.) over 0,5, hvilket er ok og du kan også se at folk er villige til at betale 15-16 kr. pr. klik, hvis de skal betale i Google Ads.

Så når du har valgt din niche, skal du lave lidt søgeordsanalyse, hver gang du skal lave en artikel, hvis du vil være sikker på, at den tiltrækker nogle besøgende.

Men hvad skal du skrive om?

Den gode nyhed er, at du bestemmer – det er jo din blog. Men jeg ved af erfaring, at ideerne ikke bare kommer naturligt. Der skal arbejdes lidt på dem.

Det er derfor en indholdskalender er en god idé. Det er bare et dokument du udfylder med ideer, som du vil skrive i fremtiden og så du altid ved, hvad der kommer næste gang. Det frigør tid, som du kan anvende på den vigtige del – at skrive selve blogartiklen.

5 måder at finde gode artikel ideer

  • Lav en brainstorm med ideer og skriv dem ned. Start med bare at skrive så mange som muligt. Gå efter emner, du ved din målgruppe vil finde værdifulde. Hvilke spørgsmål stiller de? Hvor har du ekspertisen?
  • Brug et søgeordsværktøj til at finde endnu flere ideer. Brug SEMRush, Moz eller Answerthepublic til at hjælpe dig med ideer. Du kan også finde en masse andre relevante data i disse værktøjer.
  • Gruppér ideerne. Din liste skulle gerne vokse nu. Så begynd og se efter gentagelser og se om du kan slå nogle sammen, hvis de omhandler det samme.
  • Skriv alle dine ideer i et regneark og prioriter dem. Lav et regneark som indeholder dine emner/søgeord, søgevolumen, sværhedsgrad og mulighed. Gå dem alle sammen igennem og prioriter dem fra 1-5, hvor 1 er vigtigst.
  • Lav plan og deadlines. Find de emner, der passer til din niche, svarer på et problem hos målgruppen og som har potentiale til at tiltrække trafik til din blog og sæt deadlines for hvornår artiklerne skal være færdige. Lav også gerne et omrids af indholdet til de enkelte artikler.

Hvis jeg stadig har brug for flere ideer, så har jeg nogle flere kreative taktikker…

  • Se hvad andre bloggere i min niche skriver om (og har gjort godt).
  • Finder de mest succesfulde artikler jeg har skrevet og finder ud af hvad læserne kunne lide.
  • Laver nogle såkaldt ”ekspert roundups”, som ikke kræver så meget selvstændig tænkning fra min side af.
  • Skriver om noget jeg lige har lært og mine råd om det.

Så har jeg som regel fyldt indholdskalenderen.

Det er vigtigt at huske på at prioritere dine artikler sådan, at du første skriver dem, der har potentiale til at få masser af trafik fra en topplacering i Google om dette emne. Derfor skal du også starte med søgeordsanalysen først.

Nu er du klar til at skrive din første blogartikel

Når du har besluttet hvilken blogartikel, du vil skrive, går du til ”Indlæg -> Tilføj nyt” i dit WordPress Dashboard.

Så kommer du til en helt blank side, som ser således ud:

Skriv en overskrift, der får folk til at klikke

En af årsagerne til at du begynder at blogge er at tiltrække læsere, ikke også?

Derfor kan det betale sig at bruge lidt tid og kræfter på at skrive en overskrift, der er interessant, engagerende og måske allervigtigst – leverer på det løfte som din artikel faktisk hjælper læseren med at opnå.

Så lad os sige, at efter du har lavet lidt søgeordsanalyse, har du besluttet, at din storbyrejseblog skal starte med en guide om Barcelonas bedste hemmelige restauranter.

Du klikker i feltet ”Tilføj overskrift” og skriver en overskrift som…

Du kan lære meget af andre bloggere i din niche og se deres overskrifter. Især fra de artikler, der ligger godt til i søgemaskinen.

  • Starter de ofte med tal?
  • Hvor mange af deres overskrifter har parenteser?
  • Er det en god idé at skrive alle ord med et stort forbogstav (det er det nogengange)

Find nogle blogs i din niche og få lidt inspiration. Du kan også kigge lidt rundt på min blog.

Du bliver bedre til at skrive overskrifter med tiden og når du gør det ofte.

Vælg en søgemaskinevenlig URL

Det er ekstremt vigtigt, at du tilpasser artiklens URL, hvis du gerne vil ranke højt i Googles søgeresultater.

Hvis vi fortsætter vores eksempel fra før så vil jeg have artiklen til at ranke for ”bedste restauranter i Barcelona”, så det er præcis den URL, jeg har valgt (uden i). /bedste-restauranter-barcelona.

Her er nogle flere URL tips:

  • Du skal bruge bindestreg mellem de enkelte ord
  • Hold den så kort som mulig – 3-5 ord
  • Lad være med at bruge tal
  • Inkluder altid, altid, altid din primære søgeterm

Skriv en overbevisende introduktion til din post

Du har en eller to sætninger til at overbevise læserne af din nye artikel, at den er værd at bruge tid på. Her er et eksempel på en introduktion, jeg lige skrev på under to minutter til vores Barcelona eksempel:

Her er nogle få tips til, hvad du bør gøre og ikke gøre:

Gøre:

  • Brug et rigt og hverdagsagtigt sprog
  • Åben med en utrolig statistik
  • Start med et citat
  • Brug drama eller humor
  • Brug formattering, der gør det lettere at læse; fed, overskrifter, punktopstillinger

Gør ikke:

  • Brug en cliche der får øjnene til at rulle
  • Skriver det indlysende

Den nemmeste måde at skrive en god indledning er at svare på hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor så hurtigt som muligt. Det lyder måske forkert, men det kan være en god idé at komme med konklusionen eller resultatet med det samme for at få læseren til at læse forklaringen efterfølgende. Brug ikke clickbait – det er folk trætte af.

Jo hurtigere du kan skabe relevans for din læser og giver dem en god grund til at tro at de kan finde det, de leder efter i din artikel, desto større sandsynlighed er der for, at de læser artiklen og deler den med andre.

Optimering af design og layout af din blogpost

Hvad der ser ”godt ud” er meget subjektivt og op til dig – baseret på hvad du tror dine (fremtidige) læsere vil synes bedst om. Men her er fem regler, der er gode at overveje, når du ”designer” din blogpost.

1. Den skal være til at læse

Design handler ikke om en masse farver, fonte, billeder og videoer. Det handler om at gøre oplevelsen for din læser så god som muligt. Så ofte er det ikke hvad du kan tilføje, men fjerne, der er vigtigt.

Sørg for at du har masser af plads uden tekst. Altså en masse hvid baggrund og afstand mellem tingene. Skrifttypen skal være 16pt eller højere og der skal være lidt afstand mellem linjerne. Sætningerne og afsnittene skal heller ikke være for lange.

2. Hav altid et fremhævet billede i toppen

Mange husker bedre, når de ser et billede. Så hav et billede i toppen af artiklen, der er relevant for teksten.

3. Brug overskrifter til at bryde din tekst

Læsere bliver meget hurtigt trætte. Især hvis der er meget tekst uden afbrydelser. Så lav en overskrift eller underoverskrift efter hver 300-400 ord måske endda mindre. Det afhænger af artiklen, din niche og dine læsere.

Jeg prøver også at have flere billeder til at bryde teksten – især hvis artiklen er meget lang.

4. Fremhæv vigtige dele af artiklen

Brug fed skrift til at markere og understrege vigtige sætninger og ord. Og italic til andre ord, du skal lægge mærke til. Pas på med ikke at overdrive.

5. Vær sikker på folk ved, hvor de er

Jeg får rigtig meget trafik fra organiske søgning (SEO). Så folk ved ikke nødvendigvis hvem jeg er, når de lander på siden. Derfor er det god idé at have en lille historie om dig selv i din sidebar på bloggen.

Disse fem designtips er vigtige for at dine læsere får et så godt indtryk af dig som muligt.

Klik udgiv på din første artikel

Når du har skrevet din første blog-artikel – som helst bør være 1.000+ ord – så er du næsten klar til at klikke på udgiv!

Men brug lige et par minutter på at tjekke din Yoast SEO boks, så du er sikker på, at artiklen også er SEO-venlig, så den har en chance for at blive godt placeret i de organiske resultater.

Når SEO indstillingerne er på plads, skal du vælge hvilken kategori artiklen falder ind under og afklikke det i boksen.

Så er du klar til at klikke udgiv!

Og det var så det! Vi er kommet en lang vej i denne guide. Du er gået fra tekniske detaljer for hvordan du laver en blog og hele vejen til at klikke udgiv på den første artikel. Godt gået!

Om forfatteren

Jan

Det er mig, der styrer denne blog og du kan læse mere om mig her.



Lav en kommentar

Din email bliver ikke vist. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få en gratis SEO Analyse og se hvordan du kan komme til tops i Google