For rigtigt mange virksomheder, der ikke sælger online, gælder det om i stedet at generere leads via deres online marketing aktiviteter. Desværre er der rigtigt mange virksomheder, der ikke helt har forstået dette og således kun har et telefonnummer eller en kontaktformular som den eneste leadgenerering på hjemmesiden.
Og samtidigt har de svært ved at forstå, at deres online annoncering ikke virker, da ingen kontakter dem…
Men online leadgenerering virker og virker godt, hvis det gøres rigtigt. Her får du en konkret case på, hvordan det kan gøres med succes. Jeg tager udgangspunkt i stresscoaching-firmaet Oceaim, der ved forskellige online marketingtaktikker har øget antallet af signups og leads betragteligt.
For Oceaim og mange andre konsulentvirksomheder gælder det om at komme i kontakt med så mange relevante og potentielle kunder, som man kan starte en dialog med for at kunne fortælle om de services og ydelser man tilbyder. Desværre er det ikke altid, at det lige er “top of mind” hos kunderne, at de har brug for stresscoaching i dette tilfælde. Så der må noget lokkemad til.
1. Lokkemad eller Lead Magnet
Det er de færreste, der køber med det samme. Måske er kun ca. 3% interesseret i dine ydelser her og nu. Så i stedet må du lokke dem med noget andet, for at få dem til at afgive deres email adresse, så du kan bearbejde dem derfra. Denne lokkemad kaldes også en Lead Magnet. I Oceaims tilfælde har vi oprettet en e-bog til HR-chefer (målgruppen) om “19 HR strategier, der mindsker stress på arbejdspladsen”. Den er gratis, når man afgiver sit navn og email adresse.
2. Email marketing automation
Når de enkelte personer har downloadet deres e-bog går en automatisk email-sekvens i gang. Der udsendes en række emails, som forklarer om stress, betydning for arbejdspladsen, stresscoaching og naturligvis hvordan Oceaim kan hjælpe. De første mails er mere oplysende, mens de sidste er mere sælgende og skal få de tilmeldte til at kontakte Oceaim og blive til et lead. Alle emails sendes helt automatisk og er kun sat op én gang i mailsystemet Mailchimp.
3. Markedsføring på hjemmesiden
For at gøre alle de besøgende på hjemmesiden opmærksom på e-bogen er der oprettet en pop-up, der vises på relevante sider. Det vil sige, at den kun vises for de personer, der besøger sider, der har relevans for stresscoaching i virksomheder.
Pop-up’en er lavet i systemet Sleeknote.
4. Annoncering
For at få relevant trafik til Lead Magneten er der igangsat annoncering flere steder. Der annonceres på Google Ads med relevante søgetermer og så er der oprettet annoncer på både Facebook og LinkedIn. Især LinkedIn har vist sig særdeles velegnet i dette tilfælde, da målgruppen her kan udvælges meget præcist. Prisen pr. signup er nogenlunde den samme på Facebook og Linkedin men kvaliteten af de enkelte tilmeldinger er betydeligt højere på LinkedIn. Der er simpelthen flere der bliver kunder.
5. SEO og blog
Betalt annoncering er hurtig og målrettet trafik, der kan iværksættes med det samme. Men på længere sigt er det vigtigt at også den organiske trafik til hjemmesiden stiger. Derfor er der oprettet en blog, hvor der løbende oprettes artikler og blogindlæg, der er relevante for målgruppen og som samtidigt rammer bestemte søgeord, der anvendes i Googles søgemaskine. Det er meget lange og dybdegående artikler, der gerne skulle være bedre end hvad der ellers eksisterer af indhold på nettet om de enkelte emner.
Rent SEO-mæssigt er godt indhold dog ikke nok. Så der er også iværksat en linkbuilding kampagne, der skal skabe flere links til hjemmesiden og på den måde øge hjemmesidens Domain Authority, der så gerne skulle resultere i, at de enkelte blog-artikler placeres bedre i Google.
Disse fem punkter giver resultater! På kort tid er antallet af signups steget meget kraftigt og antallet af leads og kunder er fulgt med op. Og ja – det betaler sig…