5 online marketing tips for små virksomheder

Jeg ser det igen og igen: At små og typisk lokale virksomheder ikke udnytter deres muligheder online og dermed går glip af kunder og omsætning. Og det er ærgerligt. Så her kommer 5 gode online marketing tips til dig, der har en lille eller lokal virksomhed. Det kan være en tømrer, tandlæge, frisør, restaurant, terapeut, konsulent eller andet. Og de 5 tips gælder uanset om du sælger til forbrugere (B2C) eller til andre virksomheder (B2B).

Lad os køre løs:

1. Du skal have en hjemmeside med et formål

Efterhånden har de fleste små og lokale virksomheder en hjemmeside – og det er godt! For i dag er det hjemmesiden, der findes, når folk leder efter en lille virksomhed i lokalområdet. Tiderne med en telefonbog eller en annonce i lokalsprøjten er ovre.

Men hjemmesiden skal have et formål! Hvad vil du med den? Hvad skal folk gøre, når de finder den og kommer ind på den?

Her er de fleste stadig bagud. Rigtigt mange skriver om sig selv og ikke om kunderne. Vi er da lige glade med om du er startet i 1933 eller 2008, men kan du løse mit problem? Og hvordan kontakter jeg dig – jeg sidder og søger med min mobiltelefon men kan ikke finde dit telefonnummer!

Her er et eksempel fra en ellers meget omfattende hjemmeside på en tømrer:

Hvad skal jeg gøre på denne side? Hvad er den ene Call-to-Action firmaet gerne vil have, jeg foretager? Jeg ved det ikke. Og det er der sikkert heller ikke mange andre, der gør. Og så forsvinder folk bare igen uden at tage action.

På billedet nedenunder kan du se en anden tømrer, der har mere styr på det. Det er ikke svært at se, hvor man kan tage action – det fremgår af den kraftige grønne farve. Telefonnummeret er tydeligt, hvis man gerne vil ringe. Ellers kan man indsende en formular.

tømrer hjemmesiden med klar cta

Formålet er klart her og det er tydeligt markeret: Ring eller skriv til os.

Har du dit formål klart på din website?

2. Lokal SEO er vigtig, hvis du vil findes

Nu fik vi dit formål med hjemmesiden på plads. Men du skal også have nogle besøgende ind på din hjemmeside – ellers kan det jo være lige meget. Og de fleste starter i Google, når de leder efter en lokal virksomhed.

Dine kunder søger i princippet kun efter to ting:

  1. Det du er eller laver
  2. Et problem de skal have løst

Så enten søger de efter en tømrer, murer, tandlæge, massør eller lignende og ved at det er det, de skal have fat i. Eller også søger de efter ‘nyt køkken’, ‘stoppet afløb’, ‘tandblegning’, ‘alger på fliser’, ‘ømme muskler’ og meget mere.

Men uanset hvad, skal din hjemmeside kunne findes på begge typer af søgninger. Og det kræver at du har indhold, der omhandler disse søgninger. De fleste hjemmesider rammer meget godt på det de laver – altså tømrer, tandlæge m.m. Men dårligt på kundernes problemer.

Så du skal oprette en masse indhold (sider) på din hjemmeside med alle de problemer, dine kunder gerne vil have løst og samtidigt sørge for, at siderne bliver optimeret, så de kan findes i Google.

Det betyder, at du skal lave gængs SEO som optimering af title-tags, overskrifter, billeder, tekst og interne links, så din side kommer til tops i Googles søgeresultater. Du kan læse mere om lokal SEO her.

3. Google My Business

Når der søges efter små og lokale virksomheder i Google er søgeresultatet som regel en blanding af forskellige typer og som regel er der et kort med forskellige firmaer på:

google søgeresultat for tømrerDette kort kommer som regel højest i de organiske resultater, så det gælder om at være med her. Men der er kun 3 pladser, så hvad skal du gøre?

Først og fremmest skal du have en Google My Business profil, for det er oplysninger fra den, der vises i kortet. Har du ikke det, skal du oprette den med det samme og udfylde ALLE felter, så udførligt som muligt. Læg også gerne en masse billeder op.

Når du har oprettet profilen skal du gerne have nogle anmeldelser. Lidt forsimplet, så jo flere anmeldelser, du har, desto større er sandsynligheden for at du kommer ind på kortet. Så få dine kunder til at anmelde dig på Google (og gerne gode anmeldelser!).

4. Brug Google Ads til at få flere kunder

Jeg ved det. Du siger sikkert: Jeg har prøvet Google Ads (AdWords) og det virkede ikke og var alt for dyrt.

Det betvivler jeg ikke. Men så er det fordi du ikke har de tre første trin på plads og især ikke det første – formålet med din hjemmeside. Hvis din hjemmeside virker, så virker Google Ads også. Og det gode er, at der kan måles på det.

Jeg har flere tandlæger som kunder og de ved hvor meget en ny kunde er værd for dem – og det er ganske meget. Så de betaler gerne et sted mellem 200 og 500 kr. for en ny kunde. Det betyder, at den første behandling måske kun lige løber rundt, men tandlægekunder er loyale, så de næste besøg er dejligt profitskabende.

Har du en rigtig virksomhed og kender dine kunder og dine nøgletal på hjemmesiden og i din forretning, så ved du også hvad du vil betale i Google Ads og så er det bare om at komme i gang.

Men selvfølgelig kun hvis du vil vækste din forretning og have flere kunder…

5. Få feedback og bliv bedre

Det her punkt er der ikke mange små og lokale virksomheder, der anvender. Men det er SÅ vigtigt. Du bør have et system, hvor du løbende får feedback på din forretning og ydelser, så du kan blive bedre. Jeg tænker ikke på Trustpilot og Google anmeldelser – de kan være gode nok. Nej, det skal være for at du rent faktisk lytter til dine kunder og forsøger at gøre tingene bedre.

Jeg har netop implementeret et såkaldt NPS system – Net Promoter Score – hos en tømrer og de første erfaringer er ekstremt positive. NPS består af et meget simpelt spørgsmål: “Hvor stor er sandsynligheden for at du vil anbefale ‘tømrer’ til en ven eller kollega” på en skala fra 0 til 10. Og derefter et åbent spørgsmål: “Hvad gjorde at du valgte lige netop den score?”.

Svarene på de åbne spørgsmål er guld værd – både fra de, der giver en høj score og de, der scorer lavt. Og så kan man hele tiden følge NPS som et tal. Alle de, der giver 9 og 10 er “promoters” og alle, der giver 0 – 6 er “detractors”. Og scoren er:

NPS = Promoters% – Detractors%

Så en score over 0 er i princippet god, men man skal helst over 50 for at være rigtig god. Og så ligger guldet som sagt i de enkelte svar. Og at man naturligvis er villig til at lytte og lave om på tingene.

 

Med disse 5 online marketing tips er du rigtig godt stillet i kampen om de lokale kunder. Så kom nu i gang.

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar