af Jan

16. september 2012

Jeg har set mange forchromede planer i mit liv; businessplaner, marketingplaner, salgplaner og udviklingsplaner. Jeg har også selv lavet mange af dem, især de tre førstnævnte. I mange virksomheder, især de store, er det en årlig tilbagevendende begivenhed at udfærdige sådanne planer til brug for forretningsplanlægning og budgettering. Og der bliver mange steder lagt ufattelige ressourcer i at lave disse planer – det kan lægge hele afdelinger ned i lange perioder.

Nu skal det ikke lyde som om jeg ikke går ind for planlægning eller planer. For det gør jeg. Men de stort anlagte og meget lange planer munder altid ud i:

  • At de ikke er brugbare og ikke anvendes
  • At man fortsætter med “business as usual”
  • At man ikke når de fastsatte mål

Og især det sidste punkt er det værste, for det er jo det hele planen gerne skulle gå ud på – nemlig at man når de fastlagte mål.

Marathonplanlægning

Men hvordan skal man så planlægge? Hvordan skal man udfærdige en marketingplan, salgsplan eller forretningsplan, så man når sine mål?

Da jeg var ansat i Hewlett-Packard i sin tid havde vi et planlægningsværktøj, som kaldtes “Hoshin Planning”. Jeg vil ikke i detaljer komme ind på, hvad det gik ud på (det kan en senere artikel gøre), men man definerede nogle “breakthrough objectives”, altså nogle mål for områder, man gerne ville have ekstraordinær succes på. For hvert mål valgte man 2-3 strategier, som skulle bringe en til målet. Og hver strategi indeholdt så en række aktiviteter, som i princippet er det daglige arbejde, der bringer en i mål.

Jeg har brugt denne planlægningsform lige siden. Og det bedste er, at en sådan plan kun fylder 1-2 sider for hvert mål, man vil opnå. Jeg har dog omdøbt planlægningen til Marathonplanlægning, da det som regel er nemmere at forklare.

Som du sikkert ved er et marathonløb på 42,195 km og for de fleste mennesker lyder det at gennemføre som et uopnåeligt mål. Men min påstand er, at alle kan gennemføre et marathonløb med den rigtige plan, strategi og aktiviteter. For mange er 12 måneder nok, nogle skal måske anvende 24 måneder, hvis deres udgangspunkt er ringe, men alle kan gennemføre.

Entydigt mål
Når man skal gennemføre et marathon er målet helt klart og entydigt: Løb 42,195 km (nogle vil sætte tid på, men det fravælger vi her).

Strategi
Du skal forfølge 3 strategier:

  1. Forøge din udholdenhed
  2. Hæve din syregrænse
  3. Spise sundt

Aktiviteter
Hvor alle (i hvert fald de fleste) kan definere målet og vælge 3 kloge strategier, så ligger forskellen på succes og fiasko altid i udførelsen af de enkelte aktiviteter – “getting things done”. Et marathonprogram er forholdsvis simpelt: En uge kan f.eks. se sådan ud:

Tirsdag: 5 km tempoløb
Torsdag: 16 km udholdenhedsløb
Lørdag: 8 km restitutionsløb
Søndag:  22 km udholdenhedsløb

Man kunne lave et tilsvarende madprogram med måltider til de enkelte dage i ugen. Og følger du programmet i 52 uger, når du dit mål, at løbe 42 km. Faktisk nemt!

Det er helt det samme, når det gælder forretningsplanen eller marketingplanen. Lad os sige at du har et forretningsmæssigt mål om fordoble trafikken til din hjemmeside til 3.000 relevante besøgende om måneden. Du vil forfølge 3 strategier for at nå dette mål:

  1. Content Marketing
  2. Søgemaskineoptimering
  3. Sociale medier

Det lyder jo alt sammen flot så langt, men hvilke aktiviteter vil du udføre? Nu skal du lave dit træningsprogram for at nå målet. Det kan f.eks. se således ud i en uge:

Mandag: Skrive blogindlæg (content) og dele via Linkedin og Twitter (sociale medier)
Tirsdag: Skrive artikel til en anden blog med link til egen hjemmesiden (SEO)
Onsdag: Oprette Google+ side for min virksomhed (Sociale medier)
Torsdag: Skrive blogindlæg (content)
Fredag: Skrive mails til 10 potentielle linkpartnere (SEO)

Du skal udfærdige et sådant ugeprogram for hver uge. Jeg gør det normalt for 3 måneder ad gangen i hovedtræk og så detailplanlægger jeg på månedsbasis, for din ugeplan skal selvfølgelig indeholde, hvad de enkelte blogindlæg skal handle om.

Nu skal du “blot” følge dit træningsprogram eller planlægning, så når du målet! Det burde være nemt nu, men det er her fårene bliver skilt fra bukkene. De, der udfører hvad der står i planen, de gennemfører og vinder. De der giver op, springer over eller bare er dovne, de gennemfører ikke og får ingen succes. Hverken i marathon eller i forretningslivet. Sværere er det sådan set ikke…

Om forfatteren

Jan

Det er mig, der styrer denne blog og du kan læse mere om mig her.



Lav en kommentar

Din email bliver ikke vist. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få en gratis SEO Analyse og se hvordan du kan komme til tops i Google