SEO er en af de vigtigste online discipliner og kan give masser af “gratis” og relevant trafik til din website. Det kan dog være lidt udfordrende at finde de rigtige søgeord, holde øje med de SEO ændringer man foretager sig og ikke mindst tjekke placeringerne i Google, så man kan se, om man gør fremskridt.
Så derfor kan det være hensigtsmæssigt at anvende et værktøj, der kan gøre alle disse ting for dig. Jeg bruger selv MOZ, der er et amerikansk system eller rettere SaaS – Software as a Service. Jeg bruger det til mine egne sites og også til mine kunders.
Jeg har tidligere anvendt andre værktøjer – det gør jeg faktisk stadigvæk – men fordelen ved MOZ er, at du har mange forskellige værktøjer samlet i én pakke. Kort fortalt har Moz systemet et søgeordsværktøj, rankingværktøj, optimeringsværktøj, crawlerværktøj og et linkværktøj.
Så du kan få disse vigtige svar hos MOZ:
- Finde de rigtige søgeord ved hjælpe af søgeordsværktøjet.
- Se hvordan din website er placeret i Google (eller andre søgemaskiner) på dine vigtige søgeord ved hjælp af rankingværktøjet.
- Få hjælp til onsite optimering af de enkelte sider. Systemet fortæller dig om din title-tag, meta, brødtekst m.m. er ok eller skal optimeres. Det sker i optimeringsværktøjet.
- Finde SEO fejl som 404-sider, duplicate content eller manglende meta beskrivelser ved hjælp af crawler værktøjet.
- Få information om din hjemmesides linkprofil eller muligheder for links. Sammenlign med dine konkurrenter og se hvordan du positioneres i forhold til dem.
Med andre ord er MOZ et alt-i-et værktøj – du behøver ikke flere SEO-værktøjer.
Søgeordsværktøjet
Jeg kan specielt godt lide søgeordsværktøjet, der også virker på danske resultater. Lad os tage et eksempel. En af mine kunder sælger hundemad online, men ligger ikke specielt godt i Google på lige dette søgeord. Så lad os se, hvad søgeordsværktøjet siger til det.
Som det fremgår af billedet giver MOZ fire forskellige oplysninger på et søgeord.
Volume – Et interval for det månedlige antal søgninger på det givne søgeord. I dette tilfælde mellem 851 og 1.700 månedlige søgninger. Til sammenligning siger Googles søgeordsværktøj 1.900, hvilket jeg ved er til den høje side (baseret på Adwords-annoncering, hvor der er ca. 1.500-1.600 søgninger om måneden).
Difficulty – En score fra 0-100, der angiver hvor svært det er at blive placeret på side 1 i Google baseret på de konkurrenter, der allerede er til stede på side 1. Jo lavere score, desto nemmere er det at komme til tops, så i dette tilfælde bør det således være relativt nemt.
Opportunity – En score fra 0-100, der viser den relative klikrate (CTR) for de almindelige organiske resultater i forhold til andre resultater som billeder, videoer, annoncer m.m. En høj score, som her på 90, betyder derfor, at flest vil klikke på det “almindelige” organiske resultat og at man kan forvente en del trafik fra søgeresultatet.
Potential – En score fra 0-100, der er en sammenfatning af de tre andre. Et højt potentiale er således et “sweet spot”, hvor søgeordet har meget trafik, lav konkurrence og god opportunity. I vores eksempel er 73 således relativt højt og godt og et søgeord, man bør gå efter.
Optimeringsværktøjet
Moz’ optimeringsværktøj gennemgår den side, som ranker for et bestemt søgeord, for 26 forskellige onsite SEO faktorer. Du får først og fremmest viden om, hvilke faktorer din side ikke lever op til og forbedringsforslag til disse. Desuden får du en overordnet score på hvor godt siden er optimeret.
Værktøjet er en god hjælp til at give et overblik, så man kan sætte ressourcer ind de rigtige steder (lavt hængende frugter).
Crawler Værktøj
Crawler værktøjet virker lidt ligesom Screaming Frog (hvis du kender det?) men giver selv bud på, hvilke fejl, du bør rette. Fejlene er delt op i tre grupper, alt efter hvor vigtige de er i forhold til SEO. En rapport kan se således ud:
Når man klikker på de enkelte links ovenfor i billedet får man en komplet oversigt over de eksisterende fejl og de sider, de findes på.
Rankingværktøjet fungerer automatisk ved at det hver uge gennemsøger Google for placeringer i søgemaskinen og giver en rapport på baggrund af dette. Man kan se ændringer i forhold til tidligere rapporter og også automatisk få tilsendt pdf-rapporter, hvis man ønsker det.
Linkværktøjet giver en oversigt over indgående links, ankertekster, linkende domæner og alverdens anden viden, som er vigtig, når det drejer sig om links. Du kan afprøve en gratis version på Open Site Explorer, som MOZ også kalder værktøjet.
Som det forhåbentlig fremgår er MOZ et alt-i-et værktøj med masser af funktionalitet, der passer godt til langt de fleste, der gerne vil have styr på deres SEO. Du kan godt finde andre værktøjer, der overgår de enkelte moduler i MOZ med hensyn til funktioner og features, men vil du have ét sammenhængende system er MOZ svær at komme uden om.
Og prisen er til at betale for de fleste – den er $149 om måneden.