af Jan

5. oktober 2012

For en uges tid siden kom Google med en lille opdatering af deres søgealgoritme, som har skabt megen røre i SEO og affiliate kredse. Den handler om såkaldte “exact match domains” betydning for indplaceringen i Googles søgemaskine. Det har nemlig i mange år været en kæmpe fordel i Google, såfremt man havde en hjemmeside, hvis domænenavn præcist svarede til søgetermen. Altså søger man efter ‘billigt internet’, så vil det være en klar fordel at have en hjemmeside med domænenavnet billigtinternet.dk.

Og disse exact match domain (EMD) sider har ranket rigtigt godt i Google i Danmark, næsten uanset hvilket indhold, man har kommet på dem. Du kan se eksemplet nedenfor, hvor der er søgt efter ‘vintilbud’. Det øverste resultat er for siden vintilbud.dk – et eksakt match – og det, selv om siden faktisk slet ikke er tilgængelig!

På grund af EMD’s evne til at ranke godt i Google har det været meget anvendt af affiliates, som på en relativ nem måde kunne skaffe sig indtjening ad den vej. Jeg har da også selv flere af sådanne EMD affiliate hjemmesider.

Men nu melder Google ud, at det ikke længere nødvendigvis forholder sig sådan. Den 28. oktober 2012 skrev Matt Cutts, der er Googles Webspam leder, følgende på sin Twitter:

Siden er der blevet tolket meget på, hvad denne udmelding betyder og hvilke EMD-sider, der rammes. Og hvor hårdt det rammer i Danmark, hvor det typisk har været lidt nemmere at få EMD’er til at ranke godt.

Men som Matt Cutts skriver, så er det først og fremmest “low-quality” EMD’er, der bliver berørt. Det betyder med andre ord, at det er sider, hvor indholdet ikke er af høj kvalitet og hvor det (indholdet) først og fremmest er lavet for at tjene nogle hurtige affiliate penge.

Disse hjemmesider er der mange af – og især er der mange, der kun består af én side med affiliatelinks og AdSense annoncer, som ikke bidrager i særlig grad til brugerens søgning. Og hånden på hjertet – dem kan vi vist godt undvære. Jeg indrømmer i øvrigt gerne, at jeg selv har sådanne sider…

Men hvordan kan du fortsat udnytte at have søgeord i domænenavnet, for der er intet, der tyder på, at Google slet ikke lægger vægt på det. Jeg tror du skal overveje følgende:

  1. Kvalitetsindhold
    Som med alt andet Google foretager sig for øjeblikket, gælder det om at have kvalitetsindhold, der er (meget) bedre end dine konkurrenter og det bedste på en given søgning.
  2. Relevans
    Google baserer sine søgeresultater på relevans. Din side skal således være relevant ift. den søgning, der foretages. Bliver der søgt på ‘vintilbud’, ja så er vintilbud.dk mere relevant end olsensimport.dk. Et EMD vil således altid være mere relevant end de øvrige domæner og derfor kommer den også med i resultaterne. De øvrige punkter afgør så hvor højt op den kommer.
  3. Brand
    Du skal tænke mere i forretning og brand end i EMD. Bliver din hjemmeside nævnt på nettet? Anbefaler folk siden til deres venner? Får de en fed oplevelse på siden? Har du et unikt varesortiment? Og meget mere. De hurtige penges tid online er forbi. Nu gælder det opbygning af digitale aktiver, der holder i længden.
  4. Sociale signaler
    Har man en “tynd” exact match domain” affiliate side, er det sjældent, at man har opbygget profiler for den på Facebook, Twitter, Google+ m.v. Og den omtales sikkert heller ikke de pågældende steder. Det trækker ned i Google. Så i takt med, at du opbygger dit brand, skal du sørge for at gøre det synligt i de sociale medier.

Exact Match Domains vil ikke forsvinde – de vil stadig have en god placering i Google. Men kun hvis du overholder de 4 punkter, jeg nævner ovenfor.

Om forfatteren

Jan

Det er mig, der styrer denne blog og du kan læse mere om mig her.



Lav en kommentar

Din email bliver ikke vist. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få en gratis SEO Analyse og se hvordan du kan komme til tops i Google