Hvad gemmer sig bag det engelske begreb jeg introducerer i dag? Det har intet med fysiske angreb eller krig at gøre. Attack Day er nogle specielle dage som du bør indføre i din kalender en gang imellem – især hvis du er selvstændig. Er du en del af en større virksomhed eller afdeling bør du nu også læse med, for det var faktisk i en større virksomhed, jeg blev introduceret til begrebet.
Uanset hvilket arbejde, vi bedriver, så kender du sikkert situationen med, at du ikke når alt og bliver ved med at udsætte opgaver eller sætter dem på en speciel ideliste eller en liste over “opgaver til når tiden tillader det”. Det kan være alt lige fra at ringe canvas til 10 potentielle kunder, få lavet virksomhedspræsentationen færdig eller få opdateret hjemmesiden. Alle de ting som måske ikke er supervigtige lige nu – og derfor kan udsættes – men som er ærgerlige at mangle på lidt længere sigt. Og som typisk aldrig bliver gjort, fordi der ikke kommer fokus på det.
Jeg blev introduceret til Attack Day konceptet af min hustru, da vi begge var salgschefer. Det er forholdsvist enkelt – måske er det derfor, det virker så godt? I al sin enkelthed går det ud på at man (sig selv eller sin afdeling) sætter en hel arbejdsdag af til kun at arbejde på et konkret fokusområde, som man så bruger al sin energi på uden at blive forstyrret.
Som salgschef brugte jeg det til at skaffe leads og kundebesøg inden for kundesegmenter, som vi stod svagt på eller som vi gerne ville angribe og have en større markedsandel af. Det foregik på den måde, at vi mødtes om morgenen til en fælles briefing om dagen og fastlæggelse af mål og opgaver. Der var også altid en konkurrence – for sælgere motiveres ekstra, når der er præmier på højkant. Dernæst gik alle i gang med opgaverne og for sælgerne bestod det typisk af at ringe til potentielle kunder og booke et kundebesøg – altså kold canvas, som det også kaldes.
Ofte deltog assistenter og marketingfolk også i dette. Men andre gange forberedte de f.eks. produktmateriale eller lavede præsentationer til brug for sælgerne i stedet.
Før frokost mødtes hele teamet igen og resultaterne blev gennemgået. Det var selvfølgelig altid interessant, hvem der havde booket flest kundemøder, men erfaringsudvekslingen var dog mere vigtig. Altså hvilke indvendinger kom kunderne med, hvilke spørgsmål stillede de, hvor er vi stærkest/svagest og så videre. Disse erfaringer og gode råd kunne teamet så bruge til om eftermiddagen, hvor vi typisk så en bedre performance på grund af de erfaringer, man havde gjort om formiddagen.
Dagen sluttede med en opgørelse af resultaterne og konkurrencen og som regel også med et socialt arrangement. De fleste deltagere blev altid overrasket over, hvor meget man kunne nå og hvor mange kundemøder og leads, der kom ud af det. Og samtidigt hvor sjovt man kunne have det, mens man arbejdede. Da vi blev mere garvede ud i Attack Day fik vi fremstillet t-shirts og lignende så alle andre i kontoret kunne se, at nu var vi i gang med en Attack Day igen.
Efter jeg er blevet selvstændig har jeg taget Attack Day princippet med mig, selv om jeg naturligvis anvender det på en lidt anden måde. F.eks. får jeg ikke lavet en speciel t-shirt!
Som selvstændig konsulent har man løbende mange bolde i luften med kunder, email, telefon og egne projekter. Det kan være svært at få bare et par timers ro til en bestemt opgave. Forstyrrelser er en del af hverdagen. Så i dag anvender jeg Attack Day konceptet til at fokusere på ét bestemt projekt en hel dag uden forstyrrelser. Det kan være et kundeprojekt, marketingopgave, salg eller noget helt fjerde.
Den næste Attack Day, jeg har planlagt, er til en af mine shops, hvor jeg har mange udeståender, som jeg løbende har udsat til jeg synes jeg fik tid til dem. Det får jeg bare aldrig. Men nu går julehandlen snart i gang og der skulle siden gerne være up-to-date. Det betyder at jeg har sat en dag op til bl.a.
- at indlægge flere produkter
- at rette titler på flere produkter, så de rammer bedre i søgemaskinerne (SEO)
- at indsætte flere “trust” signaler på siden
- at lave en købsguide – vælg det rigtige produkt
- at igangsætte en AdWords kampagne
- og flere andre konkret ting, der trænger til at bliver rettet
På sådan en dag slukker jeg min telefon og læser først emails om aftenen. Som regel tjekker jeg telefonen til frokost, men ringer først tilbage dagen efter med mindre det er virkeligt vigtigt (brand og dødsfald!). Dagen er forberedt med mål, opgaver, resultater og forventet tidsforbrug. Forberedelsen sikrer, at man når det, man gerne vil!
Når dagen er omme kan man sige “Yes”. Dels har man lavet et virkeligt godt stykke arbejde og dels vil alle de udsatte ting ikke plage en længere. Og så er det tid til at være social og fejre. F.eks. med en god flaske vin – det er velfortjent!
Prøv selv at lave sådanne fokusdage eller Attack Days – det får virkeligt flyttet noget. Jeg ser frem til at høre dine kommentarer nedenfor. Måske du har nogle flere gode ideer?