Lokale søgninger i Google er vigtige. Altså søgninger, hvor man angiver en stedbetegnelse – f.eks. ‘tømrer roskilde’ – eller søgninger, hvor Google selv regner ud, at der er tale om en lokal søgning. Det kan f.eks. være, at du sidder i Aalborg og søger efter ‘restaurant’, så vil Google automatisk tage for givet, at du er interesseret i restauranter i Aalborg.
En ny undersøgelse bekræfter, at mange søgninger i Google er lokale. Chitika Insight, som faktisk er en annoncekonkurrent til Google, har netop offentliggjort en analyse, der viser, at hver fjerde søgning i Google er lokal – mere nøjagtig 24,24%. Undersøgelsen, der er foretaget i USA og Canada, viser desuden, at endnu flere søger lokalt i Bing eller Yahoo med henholdsvis 28,81% og 25,28%.
Undersøgelsen er foretaget fra den 21.-27. september 2012 ved at studere flere millioner annoncevisninger i de tre søgemaskiner. Den viste i øvrigt også, at andelen af de lokale søgninger, der er foretaget mobilt, er størst i Google med 16,37%. Yahoo havde 15,95% og Bing kun 5,21% mobile søgninger.
Undersøgelsen bekræfter at det lokale betyder meget. Hvordan er din situation her? Bliver du fundet, når der søges på “dit produkt din by“. Hvis ikke er det måske på tide at optimere din hjemmeside mod disse søgninger (SEO) og det uanset om du er en online virksomhed eller en fysisk forretning. For i første omgang gælder det om at blive fundet.