Pas på Flash – Virker ikke altid

Der findes mange forskellige værktøjer, scripts og programmeringssprog, der kan medvirke til at gøre din hjemmeside bedre og mere brugervenlig. Men som i mange andre forhold i livet gælder KISS princippet – Keep It Simple Stupid. Og her kan mange af disse værktøjer forplumre tingene. Et af disse værktøjer er Flash, som anvendes af mange til små film eller animationer og af nogle til at programmere en hel hjemmeside med.

flashDer er flere årsager til, at du bør undgå at anvende for meget Flash. Jeg skriver med vilje “for meget Flash” for i mange tilfælde kan en lille film eller animation gøre brugeroplevelsen bedre, men du skal blot vide, hvad du går ind til. Jeg kan give dig et eksempel.

For øjeblikket kører det koreanske firma Samsung en annoncekampagne for en ny, smart PC i dagspressen. Annoncen henviser til en hjemmeside og forleden ville jeg tjekke siden ud på min iPhone, mens jeg læste avisen. Jeg fik en fejl – 404 ikke fundet – da jeg forsøgte at komme ind på siden. Så prøvede jeg på min iPad – samme problem, dog en anden fejlmeddelelse.

Siden gør nemlig brug af Flash, som Apple ikke understøtter på deres enheder – hvilket også er tosset – men det gør at hjemmesider eller kampagnesites ikke vises på Apples mobile enheder. Og da en del af vores internetbrug efterhånden foregår mobilt, ja så ødelægger man altså oplevelsen for disse brugere, såfremt man anvender Flash. For mange af mine egne sites og mine kunders ligger niveauet for mobil anvendelse mellem 25% og 30%, så det er en del brugere man afskærer. Og jeg behøver vel ikke at skrive, at denne andel er stigende.

Laver du kampagner med Flash, så lav en ekstra version uden Flash til mobilt brug på smartphones og tablets.

Undgå hjemmesider med 100% Flash

Mange web- og reklamebureauer har Flash som deres foretrukne programmeringsværktøj til at lave hjemmesider med. Det har dels den udfordring, som vi lige har gennemgået, at siderne ikke kan ses på Apples enheder. Men det har også en anden konsekvens, nemlig at Googles søgemaskine har svært ved at læse siderne og derfor ikke kan indeksere dem ordentligt. Når Google ikke kan læse indhold og indeksere, ja så kan siderne heller ikke findes i Google efterfølgende, når brugere søger efter nok så relevant information. Man bliver med andre ord usynlig i Google!

Og da Google i mange tilfælde står for omkring 50% af trafikken til en hjemmeside, så kan man altså gå glip af megen forretning.

Du bør også undgå at programmere din navigation i Flash, da Google så heller ikke vil kunne læse denne og følge de links, der er indeholdt i menuen.

Så pas på Flash. Brug det med omhu og vær klar over hvilke svagheder, det har.

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar