Opbyg din email liste fra start af

For mange er email et gammeldags værktøj, som man ikke interesserer sig synderlig for som kommunikationsværktøj og i stedet kommunikerer man med sine kunder via de sociale medier, feeds, kommentarer og lignende.

Jeg er bare helt, helt uenig!

De sociale medier betyder rigtigt meget i dag, men email er fortsat en kommunikationskanal, som enhver, der driver forretning online, bare skal have implementeret. Alene af den grund, at det er den eneste kanal, som du selv ejer og er herre over. Sociale medier som Twitter, Google+ og især Facebook kan jo når som helst ændre betingelser eller koncept eller måske begynde at tage penge for hver følger eller Likes, du har, og hvordan er du så stillet?

Hvad gør du hvis din Facebook-side pludselig forsvinder med alle dine Likes og venner? Hvordan holder du så kontakten med dine kunder og potentielle kunder?

Derfor skal du opbygge en email liste. Det er din og kun din. Og den kan du anvende så længe du har din forretning og på den måde kommunikere med din målgruppe. Som amerikanerne siger: “The money is in the list”.

Opbyg en email liste

Når du starter en online forretning bør noget af det første du gør være at tænke over, hvordan du integrerer email i dit forretningskoncept. Du bør overveje spørgsmål som:

  • Hvordan får du dine besøgende til at afgive deres email adresser?
  • Hvad skal jeg tilbyde de besøgende for at tilmelde sig?
  • Hvordan kommunikerer jeg efterfølgende med dem via email?

Der er ingen i dag, der blot afgiver deres email adresse. Vi er alle blevet mere erfarne og har været ude for al for megen spam til at vi blot tilmelder os på må og få. Der skal noget ekstraordinært til. Og det med blot at tilbyde et nyhedsbrev – det er heller ikke nok. Så hvad gør du? Her er et par forslag, som jeg selv anvender.

Et email minikursus

På VinForum har jeg oprettet et email minikursus i vinsmagning. Mange interesserer sig for vin, men er måske ikke helt klar over hvordan man sådan lidt professionelt smager på vin. Så jeg har lavet et minikursus, der hedder De 5 S’er og gennemgår de 5 trin man skal igennem, når man smager vin; Se, Slynge, Snuse, Smage, Spytte (Sluge – hvis man mere er til det). Kurset er i 5 afsnit, der leveres med et par dages mellemrum. Samtidigt tilmelder man sig mit faste nyhedsbrev, der kommer hver fredag. Mere end 12.000 har været igennem kurset.

Det samme koncept anvender jeg i mit konsulentfirma, hvor der tilbydes et gratis videokursus i søgemaskineoptimering. Her får du så adgang til 5 videoer, der viser de vigtigste trin i SEO. Her har små 1.000 været igennem.

Tilbyd en service

Du kan også tilbyde en service – det vil jeg dog mest anbefale, hvis der er tale om leadgenerering. Hos Agilitor tilbyder vi en gratis SEO analyse, hvor man kan få tilsendt en rapport, der analyserer ens hjemmeside for 10 faktorer, der har betydning for placeringen i Google. Samtidig bliver man tilmeldt vores nyhedsbrev. En del bliver kunder efter at fået analysen, men sker det ikke, kan vi stadig “bearbejde” dem via vores nyhedsbrev og andre emails.

Tilbyd pdf-rapport eller ebog

At tilbyde en værdifuld rapport, white paper eller e-bog i pdf-format er meget populært og det virker! Men din rapport skal være af super kvalitet. Det er det første “touch-point”, du har med kunden, og ind til da er du ukendt og skal til at begynde med at opbygge tillid og troværdighed.  Derfor skal det dokument, kunden får tilsendt, også være superprofessionelt.

Email udbydere

For at samle email adresser op og sende til listen efterfølgende, skal du også anvende et email system hos en email udbyder. Her findes der flere forskellige, men jeg vil anbefale dig tre forskellige, hvor jeg selv har erfaring fra to af dem.

Mailchimp er blevet utroligt populært på meget kort tid, sikkert fordi det er forholdsvist nemt at gå til og så har de en gratis version, der tiltaler mange. Mit nyhedsbrev og andre email services fra denne blog er baseret på Mailchimp.

Aweber bruger jeg på nogle af de engelsksprogede sider, som jeg driver. Det er meget stabilt og især velegnet, hvis man anvender Autoresponder.

Ubivox er dansk og jeg kan se, at mange danske virksomheder anvender det. Jeg må indrømme, at jeg ikke kender det og heller ikke har anvendt det, men det forekommer professionelt.

Ved hjælp af disse tips kan du hurtigt komme i gang med at indsamle email adresser – måske det du skal leve af fremover?

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar