af Jan

17. juni 2020

markedsanalyse

Når man ønsker at gå ind på et nyt marked er det altid en god ide at lave en markedsanalyse, inden man begynder at kaste ressourcer i det. Det gælder uanset om man starter en helt ny forretning op, tilføjer et nyt forretningsområde til en eksisterende forretning, starter en blog eller opretter en ny hjemmeside til Affiliate Marketing.

Der er rigtigt mange, der kunne have sparet mange penge, hvis de havde foretaget den nemme markedsanalyse, jeg viser dig om lidt.

Hvad er en markedsanalyse?

En markedsanalyse er ikke det samme som at hidkalde alverdens dyre konsulenter eller reklamebureauer. Man behøver heller ikke at udfærdige en flot rapport på flere hundrede sider – den virker højst sandsynligt ikke alligevel. Nej i første omgang skal man udfærdige en analyse, der udelukkende skal bruges til at beslutte på:

  1. Er der et marked?
  2. Hvem er konkurrenterne?
  3. Kan vi konkurrere og hvordan skal vi positioneres?

Når jeg laver en markedsanalyse, som her beskrevet, tager jeg altid som forudsætning, at hvis der er et marked online, så er der også et i den fysiske verden. Derfor anvender jeg udelukkende online værktøjer til min analyse. Men lad os kaste os ud i det.

Eksempel på en markedsanalyse – børnetøj

Som eksempel laver vi en analyse for børnetøj – et område hvor mange (kvinder) har brændt sig de sidste år med diverse online satsninger og webshops.

1. Er der et marked for børnetøj?

Det første vi skal undersøge er, om der findes et marked og dermed en efterspørgsel eller ej. I vores eksempel vil de fleste nok bare svare JA. Men lad os kigge på det og se hvordan det forholder sig. Vi skal anvende forskellige værktøjer, som alle er tilgængelige online.

Det første værktøj jeg normalt anvender er SEMRush, der er et betalt værktøj, men som har en 7-dages gratis periode.

semrush søgeord til markedsanalyse

Som det fremgår af billedet er der 8.100 søgninger om måneden på søgeordet ‘børnetøj’. Og der er også forholdsvis mange søgninger på varianter af dette søgeord. SEMRush viser også trenden i søgningerne ved de små grafer og så har de en betegnelse, de kalder Keyword Difficulty (KD %), der fortæller hvor svært det er at få en hjemmeside til at blive godt placeret i Google på det pågældende søgeord. En KD% over 70 er svært for de fleste, så vi har vist ramt et marked, hvor andre også er…

Det andet værktøj jeg anvender er Googles Søgeordsværktøj. Det er gratis, men kan kun anvendes, hvis du har en Google Ads konto. Som med SEMRush kan du se antal søgninger, men værktøjet er samtidigt så smart, at det også kan vise relaterede søgninger – altså søgetermer, der omhandler børnetøj, men ikke nødvendigvis indeholder selve ordet.

markedsanalyse via søgeordsværktøjet

Som det fremgår er der mange søgninger hver måned, hvor ordet børnetøj indgår, så der er helt sikkert et marked. At konkurrencen er høj betyder, at der er mange Google Ads annoncører, hvilket også er et tegn på at markedet eksisterer.

Det ser ud til at der er mange spændende søgetermer og at volumen er relativt højt, så vi kan vist godt konstatere, at der er et marked. Finder du søgetermer, hvor volumen er mindre end 1.000 er markedet ikke så stort og så kommer det meget an på, hvilket produkt du ønsker at sælge, om det kan betale sig.

Men Google har endnu et værktøj, der kan give dig værdifulde oplysninger om markedet. Det hedder Google Trends og viser dig relativ søgevolumen mellem søgetermer over tid. Du kan med andre ord se, om der er sæsonsvingninger på dit marked. Nedenfor kan du se en kurve for børnetøj, der faktisk har været let faldende de sidste 5 år. Det hænger sikkert sammen med at folk er blevet mere konkrete, når de søger og ikke bare skriver “børnetøj” men f.eks. “økologisk børnetøj til drenge”.

2. Hvem er konkurrenterne? – en hurtig konkurrentanalyse

Nu har vi konstateret, at der er et interessant marked for børnetøj med flere mulige søgetermer. Det næste er så at finde ud af hvem konkurrenterne er og hvor stærke de er. Det gør vi ved at gå ind i Google og søge på de enkelte søgetermer og så se nøje efter de organiske resultater (altså ikke Google Ads annoncerne) på side 1. Hvis vi skal drive en fornuftig online forretning er det disse konkurrenter, vi bl.a. skal slå.

googles søgemaskine til konkurrentanalyse

Det første du skal se efter i Google er, om der blandt de første 10 resultater er nogle kendte brands. For typisk vil brands have stor generel omtale i dit marked og f.eks. mange følgere på Facebook og Instagram. De kan derfor være svære at slå. Nu har jeg ikke været på børnetøjsmarkedet i lang tid, men jeg kender da både Zalando og Magasin.

Dernæst kan du se på om resultaterne på side 1 er placeret med deres forside eller en underside. Er det en forside, kan de nemlig være vanskeligere at slå væk fra side 1, mens undersider er nemmere. De fleste er undersider – det kan være et godt tegn.

Men du bør også tjekke deres Domain Authority, der fortæller noget om, hvor stærke deres domæner generelt er på nettet. Det er et tal fra 1-100, hvor 100 er højest. Du kan bruge Link Explorer fra Moz til dette. Af de virksomheder, der fremgår i søgeresultaterne er den mindste DA 29 og det er ret højt, så det er svært for en helt ny spiller bare at komme ind på dette online marked.

Endelig kan du gå ind på DK-hostmaster og se hvor gamle domænerne er. Er de alle 3-5 år eller mere kan de være vanskelige at slå, men er de under 2 år, er det noget nemmere.

Hvis du allerede nu kan se, at det er vanskeligt at komme ind på dette marked, behøver du ikke gøre mere. Men er du stadig i tvivl, kan du bruge SEMRush til at undersøge hvor mange links, der peger på konkurrenterne. Links betyder nemlig rigtigt meget i Google. Nedenfor ser du antal links for jollyroom.dk:

analyse af links fra semrush

Den har således links fra 518 forskellige domæner. Har man en helt ny hjemmeside, skal der således et meget stort stykke SEO arbejde til, før man kan komme op på ligeså mange links. En opgave, der kan tage rigtig lang tid.

Vi kan således konstatere, at der er meget hård konkurrence på markedet for børnetøj.

3. Hvilken position skal vi tage i markedet?

Hvis vi finder markedet interessant og hvis konkurrenterne ikke er alt for svære at slå, skal vi finde den rigtige position i markedet. Selv om konkurrenterne ser hårde ud på det vigtigste søgeord, kan der sagtens være huller i markedet på nogle lidt mindre konkurrencefyldte søgetermer, som vi til en start kan indtage for så senere at bevæge os op i markedet.

Hvis “børnetøj” i vores eksempel er for vanskeligt – og det ser således ud – kan vi måske starte ud med  “billigt børnetøj” eller “økologisk børnetøj” i stedet og hurtigt komme til at dominere dette marked for så at bevæge os op imod “børnetøj” senere.

Eller måske pigetøj, drengetøj eller babytøj – analysen i pkt. 1 viste jo, at der var mange muligheder. Det kan også være, at vi helt skal lade være og finde et andet marked. Det tror jeg nok, jeg ville gøre, hvis der var tale om børnetøj!

Jeg håber dette har givet dig indblik i, hvordan du hurtigt og nemt, men seriøst, kan lave en markedsanalyse til brug for et nyt forretningsområde. Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til at give dem nedenfor.

Om forfatteren

Jan

Det er mig, der styrer denne blog og du kan læse mere om mig her.



Lav en kommentar

Din email bliver ikke vist. Påkrævede felter er markeret.

  1. Kender udmærket alle de analyse metoder hos Google og det er bare nogen af dem man burde kende eller have ansat en der kender dem når man bevæger sig ud på et online markedsføring. Men alligevel har det været interessant at læse hvordan man kan vende dem til at undersøge et markedsbehov og teste sin egen markeds ide. Så tak for det.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Få en gratis SEO Analyse og se hvordan du kan komme til tops i Google