Markedsanalyse – Sådan laver du en markedsanalyse online

Når man ønsker at gå ind på et nyt marked er det altid en god ide at lave en markedsanalyse, inden man begynder at kaste ressourcer i det. Det gælder uanset om man starter en helt ny forretning op, tilføjer et nyt forretningsområde til en eksisterende forretning, starter en blog eller opretter en ny hjemmeside til Affiliate Marketing.

Der er rigtigt mange, der kunne have sparet mange penge, hvis de havde foretaget den nemme markedsanalyse, jeg viser dig om lidt.

En markedsanalyse er ikke det samme som at hidkalde alverdens dyre konsulenter eller reklamebureauer. Man behøver heller ikke at udfærdige en flot rapport på flere hundrede sider, den virker højst sandsynligt ikke alligevel. Nej i første omgang skal man udfærdige en analyse, der udelukkende skal bruges til at beslutte på:

  1. Er der et marked?
  2. Hvem er konkurrenterne?
  3. Kan vi konkurrere og hvordan skal vi positioneres?

Når jeg laver en markedsanalyse, som her beskrevet, tager jeg altid som forudsætning, at hvis der er et marked online, så er der også et i den fysiske verden. Derfor anvender jeg udelukkende online værktøjer til min analyse. Men lad os kaste os ud i det. Som eksempel laver vi en analyse for børnetøj – et område hvor mange (kvinder) har brændt sig de sidste år med diverse online satsninger og webshops.

1. Er der et marked for børnetøj?

Her vil de fleste nok bare svare ja! Men lad og kigge på det og se hvordan det forholder sig.

Det første værktøj jeg anvender er Google Keyword Tool. Det kan dels fortælle, hvor mange der søger efter forskellige søgeord og dels give en række andre brugbare oplysninger.

børnetøj som søgeord

Som det fremgår er der 90.500 søgninger om måneden, hvor ordet børnetøj indgår. Det er ganske mange, så der er helt sikkert et marked. At konkurrencen er høj betyder, at der er mange Adwords annoncører. Men det kunne være rart at se, hvad folk ellers søger efter, så her er nogle flere relaterede søgninger:

Det ser ud til at der er mange spændende søgetermer og at volumen er relativt højt, så vi kan vist godt konstatere, at der er et marked. Finder du søgetermer, hvor volumen er mindre end 1.000 er markedet ikke så stort og så kommer det meget an på, hvilket produkt du ønsker at sælge, om det kan betale sig.

Men Google har endnu et værktøj, der kan give dig værdifulde oplysninger om markedet. Det hedder Google Insights for Search og viser dig relativ søgevolumen mellem søgetermer over tid. Du kan med andre ord se, om der er sæsonsvingninger på dit marked. Nedenfor kan du se en kurve for børnetøj med især én kraftig stigning hvert år i slutningen af december til starten af januar. Måske ikke så overraskende på dette marked, men du kan være heldig og finde meget interessante oplysninger i dette værktøj.

2. Hvem er konkurrenterne?

Nu har vi konstateret, at der er et interessant marked for børnetøj med flere mulige søgetermer. Det næste er så at finde ud af hvem konkurrenterne er og hvor stærke de er. Det gør vi ved at gå ind i Google og søge på de enkelte søgetermer og så se nøje efter de organiske resultater (altså ikke Adwords annoncerne) på side 1. Hvis vi skal drive en fornuftig online forretning er det disse konkurrenter, vi bl.a. skal slå.

Det første du skal se efter i Google er, om der blandt de første 10 resultater er nogle kendte brands. For typisk vil brands have stor generel omtale i dit marked og f.eks. mange følgere i Twitter og på Facebook. De kan derfor være svære at slå. Jeg kan umiddelbart få øje på i hvert fald Miinto, som er en portal, der er stærk på alt tøjsalg i Danmark.

Dernæst kan du se på om resultaterne på side 1 er placeret med deres forside eller en underside. Er det en forside, kan de nemlig være vanskeligere at slå væk fra side 1, mens undersider er nemmere. Kun 3 er undersider, så det synes som om konkurrencen er hård.

Du kan også tjekke deres PageRank, som siger noget om, hvor populære Google mener de er.

Endelig kan du gå ind på DK-hostmaster og se hvor gamle domænerne er. Er de alle 3-5 år eller mere kan de være vanskelige at slå, men er de under 2 år, er det noget nemmere.

Hvis du allerede nu kan se, at det er vanskeligt at komme ind på dette marked, behøver du ikke gøre mere. Men er du stadig i tvivl, kan du bruge nogle værktøjer til at undersøge hvor mange links, der peger på konkurrenterne. Links betyder nemlig rigtigt meget i Google. Du kan anvende Majestic SEO, der er gratis, eller et værktøj som SpyGlass, som jeg selv anvender. Jeg har taget hjemmesiden, der ligger nr. 9 i Google på børnetøj og tastet ind i Majestic SEO. Du kan se nogle af informationerne nedenfor:

Siden har således 615 forskellige domæner, der linker til sig. Har man en helt ny hjemmeside, skal der således et meget stort stykke SEO arbejde til, før man kan komme op på ligeså mange links. En opgave, der kan tage rigtig lang tid.

Vi kan således konstatere, at der er meget hård konkurrence på markedet for børnetøj.

3. Hvilken position skal vi tage i markedet?

Hvis vi finder markedet interessant og hvis konkurrenterne ikke er alt for svære at slå, skal vi finde den rigtige position i markedet. Selv om konkurrenterne ser hårde ud på det vigtigste søgeord, kan der sagtens være huller i markedet på nogle lidt mindre konkurrencefyldte søgetermer, som vi til en start kan indtage for så senere at bevæge os op i markedet.

Hvis “børnetøj” i vores eksempel er for vanskeligt – og det ser således ud – kan vi måske starte ud med  “billigt børnetøj” eller “børnetøj online” i stedet og hurtigt komme til at dominere dette for så at bevæge os op imod “børnetøj” senere.

Eller måske pigetøj, drengetøj eller babytøj – analysen i pkt. 1 viste jo at der var mange muligheder. Det kan også være, at vi helt skal lade være og finde et andet marked. Det tror jeg nok, jeg ville gøre, hvis der var tale om børnetøj!

Jeg håber dette har givet dit indblik i, hvordan du hurtigt og nemt, men seriøst, kan lave en markedsanalyse til brug for et nyt forretningsområde. Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til at give dem nedenfor.

One Response to Markedsanalyse – Sådan laver du en markedsanalyse online

  1. Hans-Erik Topp 7. april 2016 den 11:25 #

    Kender udmærket alle de analyse metoder hos Google og det er bare nogen af dem man burde kende eller have ansat en der kender dem når man bevæger sig ud på et online markedsføring. Men alligevel har det været interessant at læse hvordan man kan vende dem til at undersøge et markedsbehov og teste sin egen markeds ide. Så tak for det.

Skriv et svar