Inspiration på spanden

Isenkræm-kæden Inspiration er åbenbart slemt på halen og lever kun på ejeren Niels Thorborgs nåde. I følge Børsen har man tabt 200 mill. kr. og overlever kun fordi Niels Thorborg og hans L’Easy-koncern har indskudt mere kapital. I følge Børsens oplysninger står det heller ikke for godt til i de andre isenkram-kæder, Imerco og Kop & Kande.

Jeg har igennem et stykke tid holdt lidt øje med dette marked og er faktisk ved at lave en analyse af online markedet for “isenkram-varer”. Det er nemlig et område, hvor der søges meget efter både varetyper (f.eks. vinglas, blendere, kaffemaskine) men også efter brands eller mærker (f.eks. Holmegaard, KitchenAid, Moccamaster). Men det pudsige er, at ved mange af sådanne søgninger kommer de 3 kæders hjemmesider sjældent op – det gør derimod en række relativt nye spiller, hvor mange af dem er rent online baseret.

Lad os tage en søgning som “magimix saftpresser”, der er helt tilfældigt udvalgt. Det er en forholdsvis konkret søgning, da den angiver både brand og vare – der er således mellem til høj købstilbøjelighed på en sådan søgning. Ingen af de store kæder er organisk placeret på side 1 i Google på denne søgning, men Inspiration har en AdWords annonce, så søgningen er åbenbart kommercielt relevant for dem. Du kan se annoncen til højre.

Annoncen er placeret langt nede som nummer 8 – alle annoncer, der ligger over har hele søgetermen i deres annonce, altså ‘magimix saftpresser’. Det forklarer sikkert noget af den dårlige placering. Men i det hele taget er annoncen ikke særlig relevant og sælgende, når man læser den.

Annoncen, der er nr. 1, er sjovt nok fra en ren online forhandler, nemlig Wupti.com. Og det pudsige i denne sammenhæng er, at Wupti.com er 50% ejet af L’Easy og Niels Thorborg – men online viden kan ikke endnu være sivet fra Wupti til Inspiration? Prøv at se deres annonce:

Wupti har dels hele søgetermen i annonceteksten og gør desuden (som de eneste) brug af såkaldte sitelinks, som generelt øger klikraten, CTR.

Når man klikker på Inspirations annonce kommer man til en side med saftpressere, så det er sådan set ok. Men prøv engang at se det øverste af deres hjemmeside:

inspiration

Her studser jeg umiddelbart over to ting. Den ene er det uheldige i at have to punkter i menuen, der hedder det samme, men peger hvert sit sted hed. Jeg tænker på ‘Mærker’. Det første link fører ind til en side med en alfabetisk oversigt over alle de brands, Inspiration fører, mens det andet fører til en side med opskrifter på cupcakes! Jeg ved det er en uheldig fejl, men det virker ærligt talt ikke særligt professionelt.

Som jeg skrev forleden er online handel i høj grad et spørgsmål om to faktorer, trafik og konvertering. Derfor gælder det for alt i verden om at beholde kunderne på hjemmesiden, når de først er kommet der og ikke sende dem væk igen. Men øverst på alle sider opfordrer Inspiration til, at man melder sig ind i Clubmatas og for at blive det, bliver man sendt væk fra Inspiration.dk. Jeg skal ikke afvise, at man har testet denne bjælke og fundet at den øger salget på inspiration.dk, men jeg tvivler på det. Både at det er testet og at det øger konverteringen. Andre professionelle webshops anvender dette område til gode tilbud eller gode argumenter for at handle, se f.eks. Asos.com, den store succes inden for tøj:

Isenkram-kæderne er håbløst bagud, når det drejer sig om e-handel – det gælder således også Inspiration. Det er selvfølgelig ikke den eneste årsag til, at det går skidt for dem for øjeblikket, men det er bestemt én af årsagerne. Man har glemt at følge forbrugerne derhen, hvor de er nu, og man har slet ikke formået at kombinere online salg med strøgbutikker. Og på grund af det taber man nu både i de fysiske forretninger og online.

Inspiration kan lære meget om online af sine søsterselskaber og mon ikke at det også kommer til at ske nu?

,

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar