Hvad kan du lære af den amerikanske valgkamp?

For øjeblikket er USA gået i stå og alle tænker kun på det forestående præsidentvalg mellem Barack Obama og Mitt Romney. Et valg der altid bliver behandlet voldsomt i Europa og specielt i Danmark. Det er altid morsomt at se ens bekendte, der normalt stemmer til venstre for midten i Danmark, være ekstremt positivt stemte overfor Demokraternes kandidat i USA, for nuværende Obama. Jeg mener, den politik en demokratisk præsident fører i USA svarer jo til den mest mørke, konservative politik, hvis det var i Danmark, den blev ført. Nå, men den danske venstrefløj skal selvfølgelig have lov til at have venner i USA.

Men egentlig skal det ikke handle om politik, men om hvad vi kan lære af de to præsidentkandidater i USA. Hvis du har fulgt med i de to partikonventer, der netop er overstået, er der nemlig nogle fællestræk man som person eller forretningsdrivende kan lære en hel masse af. For i høj grad er der jo tale om (personlig) branding og der er nogle tricks – hvis man kan kalde det det – som begge kandidater anvender og som du også kan anvende i branding af din virksomhed eller af dig selv. Lad os se lidt nærmere på disse.

1. Storytelling

Er der noget amerikanerne er fantastiske til, så er det at fortælle historier. Og når det drejer sig om de to præsidentkandidater, så handler det om deres egen historie. De er hudløs ærlige og fortæller om deres egen opvækst, deres liv, hvad der har gjort dem til det, de er. Men de drejer det selvfølgelig hen imod den målgruppe, de henvender sig til.

Obama er den amerikanske drøm, fordi han som farvet er blevet landets præsident og viser dermed alle andre farvede, at han forstår deres problemer og fortæller dem, at de også har mulighed for at udleve den amerikanske drøm.

Romney er den amerikanske drøm, fordi har som succesfuld forretningsmand har tjent masser af penge, hvilket tiltaler rigtigt mange “over there”. Og at han som forretningsmand er den rigtige til at få styr på økonomien.

Overanalyserer man lidt kan man sige, at Obama forsøger at sælge en drøm og Romney sælger “management”. Men begge fortæller – meget overbevisende – en historie.

Hvad er din historie? Og hvordan påvirker den din målgruppe?

2. Referencer

Et partikonvent i USA er fyldt med testimonials eller referencer om man vil. Konventet er bygget op med den ene person efter den anden, der kommer på scenen og fortæller, hvor fantastisk præsidentkandidaten er på mange forskellige områder. Det gælder både som politiker, leder, ven, kollega og kendte personer. Her er f.eks. skuespilleren Eva Longorias tale på Demokraterne konvent:

Og så gælder det ikke mindst som mand og far. Hustruens tale på et partikonvent er næsten den mest eftertragtede tale, da hun kommer ind på den personlige historie (storytelling) om kandidaten. Hvordan er personen, hvilke kriser har han gået igennem, hvordan er han som mand og far?

Alle disse udsagn fra andre personer er en lang række af referencer, der skal underbygge kandidaten og skabe mest mulig tillid og troværdighed om ham.

(Sjovt nok anvendes referencer sjældent i dansk politik, måske fordi det er svært at finde referencer på personer, der er under 30 år og endnu ikke har færdiggjort en uddannelse – de typiske krav for at blive minister i Danmark.)

Hvordan ser dine referencer ud? Både personlige og i din forretning? Du kan næsten altid få en tilfreds kunde til at give en positiv tilbagemelding, som du kan anvende på din hjemmeside og i din forretning. Og vær ikke bange for at spørge efter dem.

3. Vær positiv

Hvis man lægger mærke til det, så fortæller amerikanerne næsten altid positive historier – det ligger simpelthen i deres dna. Det handler om den amerikanske drøm; det handler om de positive resultater, man har opnået på trods af alle de forhindringer, man har været igennem. Det handler om det personlige ansvar; er det gået godt er det fordi man har ydet en indsats, er det gået skidt, er det som regel ens egen skyld – ikke samfundets. Og det er både demokraterne og republikanerne, der fortæller de positive historier.

I Danmark får vi altid de negative historier og konsekvenser, når noget laves om og vi brokker os alle sammen: Den fattige kontanthjælpsmodtager med kun 15.000 om måneden, den arbejdsløse akademiker, der kun vil arbejde med noget bestemt og ikke være afrydder i MacDonalds eller virksomhedsejeren, der giver skatte og afgifter skylden for, at virksomheden ikke kan tjene penge. Det er vist det, der kaldes den “danske model”.

Du skal fortælle den positive historie. At være positiv giver energi og at se det positive i alle situationer skaber dynamik og innovation. Du skal fortælle om dine personlige succeser, din virksomheds succeser og dine tilfredse kunder.

Tror du andre gider at købe noget fra sure mennesker?

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar