De 4 søjler i online marketing

Der er rigtigt mange, der tror, at der eksisterer en bestemt taktik eller aktivitet, der kan gøre forskellen på succes eller fiasko online. Den dårlige nyhed er, at den findes ikke.

Sandheden er at der ikke findes én online marketing taktik, der alene kan sætte din forretning på autopilot, så du kan arbejde 4 timer om ugen uden at bekymre dig. Hvis du tror det, så behøver du ikke læsere videre.

Den gode nyhed er, at hvis du ikke leder efter en sådan “jeg-vil-gerne-være-rig-hurtig” taktik, så er der en metode til at få din forretning til at vokse effektivt og profitabelt over tid. Det er den metode, jeg hjælper virksomhedsledere og marketingfolk med at implementere.

Jeg kalder den de 4 søjler i online marketing. De fire søjler er:

  1. Trafik
  2. Konvertering
  3. Kundeværdi
  4. Tracking

Med de tre første søjler kan vi udregne indtjeningen i online markedsføring, således

(Trafik) x (Konverteringsrate) x (Kundeværdi) =  (Indtjening)

Simpelt ikke? Uden der skal gå for megen matematik i den, så er din indtjening fra din online forretning direkte forbundet med det antal besøgende hjemmesiden tiltrækker (trafik), hvor mange af disse der køber (konvertering) og det beløb, de køber for over tid (kundeværdi). Så det er disse tre variable vi skal fokusere på for at få din forretning til at vokse.

Men du kan kun bruge formlen hvis du ved, hvad der sker i din forretning og derfor er den fjerde søjle, Tracking, særdeles vigtig. Tracking eller måling giver dig den information, du skal bruge for at kunne sætte tal ind i formlen og finde ud af, hvad der virker og ikke virker.

Lad os tage et eksempel. Du har en online forretning, hvor der hver måned kommer 1.000 besøgende til din hjemmeside. Af disse er der 1%, der bliver kunder (køber) og de køber i gennemsnit for 500 kr. Det giver følgende resultat i formlen:

1.000 x 1% x 500 = 5.000 kr. 

Lad os nu sige at det lykkes os at øge trafikken med 20% til 1.200 besøgende pr. måned – det kan nok lade sig gøre. Samtidigt laver vi nogle små ændringer på hjemmesiden, der gør at 1,2% køber (i stedet for 1%) – det er vel heller ikke så svært? Og med en ekstra bundling af et produkt lykkes det også at hæve kundeværdien til 600 kr. – heller ikke umuligt. Så ser regnestykket lige pludselig sådan ud:

1.200 x 1,2% x 600 = 8.640 kr.

Med forholdsvis få – og meget realistiske – ændringer har vi øget din indtjening med 72,8%.

Når du skal planlægge din online marketing for at forbedre din indtjening er det vigtigt, at du arbejder med alle fire søjler. Det dur ikke kun at fokusere på den ene eller den anden søjle. For at forklare hvorfor, kan du se disse fire forskellige scenarier:

  1. Du har masser af trafik, god tracking og en høj kundeværdi men en meget lav konvertering. Det virker ikke. Hvis din konvertering er lav, får du intet salg, lav indtjening og svært ved at generere en positiv ROI.
  2. God tracking, høj konvertering og en høj kundeværdi, men ingen eller en begrænset trafik til hjemmesiden. Det virker heller ikke. Hvis du ikke har nogen besøgende, så er det ligegyldigt hvor godt alt andet virker.
  3. Masser af trafik, høj konvertering og god tracking men lav kundeværdi. Det er ikke så slemt, da du jo generer salg, men du får svært ved at vokse, da mange marketingaktiviteter vil være for dyre og ikke kunne generere en positiv indtjening (ROI). Og kan du ikke vokse vil du miste markedsandele og dermed langsomt forsvinde fra markedet.
  4. Masser af trafik, høj konvertering, høj kundeværdi men ingen tracking. Det ser umiddelbart fint ud, du tjener masser af penge. Men det er katastrofalt! Hvis du ikke kan måle dit salg og hvor det kommer fra, har du ingen måde at optimere din forretning på. Med andre ord ved du ikke hvad der virker og ikke virker. Og du ved ikke, hvad du evt. skal skære væk og hvad du skal investere endnu mere i for at få vækst i din forretning.

For at kunne arbejde med de 4 søjler i online marketing i praksis kræver det, at du gennemgår din nuværende forretning og indledningsvis stiller dig selv nogle spørgsmål, f.eks.:

  • Får hjemmesiden tilstrækkelig med trafik?
  • Udnytter vi alle relevante trafikkilder (SEO, AdWords, Annoncering, Remarketing, Email etc.)?
  • Konverterer hjemmesiden på et fornuftigt niveau?
  • Hvilke hindringer kan vi rydde ad vejen, så det bliver nemmere at købe på siden?
  • Maksimerer du værdien i hvert salg?
  • Kan vi tilføre noget opsalg, krydssalg eller bundling til vores produkter/services?
  • Måler vi alt?

Når du har fundet nogle af svarene ovenfor bør du prioritere dem og opstille en aktivitetsplan for at implementere de enkelte tiltag. Dem vil jeg senere komme tilbage til.

Hvis du ikke kan vente, er du velkommen til at kontakte mig. Jeg holder ofte en workshop med de 4 online marketing søjler, hvor vi kan gennemgå din forretning. Den er af en 4-timers varighed. Ring til mig (Jan) på 22 14 57 38, hvis du vil høre mere.

Trackbacks/Pingbacks

  1. To faktorer til online succes - 18. januar 2017

    […] har gennem alle mine år online anvendt en meget simpel formel for online succes. Den ser således […]

Skriv et svar